Regnvejr

Det var ikke meningen, det skulle regne igår, hvor jeg skulle ud og se hundredmillioner anemoner i Støvringgård Skov i fuldt flor. Det begyndte dog først at regne for alvor, da jeg kom hjem, hvor regnen plaskede ned i asfalten på vejen udenfor: Henne i skoven var der diset og småkoldt og anemonerne stod bare med ludende, lukkede hoveder og ventede på, at solen skulle bryde frem. 

Anemonerne i buketten på bordet foran mig har dog åbnet sig og står nu og stråler i al deres pragt.

Men regn betyder jo også grøde, og vi nordboere i de kølige, fugtige egne glemmer måske at sætte pris på regnens livgivende egenskaber. Jeg kan i hvert fald her fra min plads foran computeren konstatere, at hyacinterne og minitulipanerne i bedet i kanten af terrassen udenfor har ranket ryggen og suget til sig af de tunge dråber.

Fra engang i fortiden, hvor jeg underviste indvandrere i dansk, husker jeg en sommerdag,  hvor det øsede ned, og jeg kom ind i klassen og brokkede mig over, at vejret ikke artede sig, som jeg kunne ønske mig det her midt i forsommeren. En af kursisterne, en fyr fra Mellemøsten, indvendte, at han syntes da, det var herligt vejr. Han sad der med vådt hår og gennemblødt T-shirt og fortalte, at han havde gået hele vejen hjemmefra med regnen silende ned i sit opadvendte ansigt og glædet sig over vejret. Der hvor han kom fra, en af de tørre egne i Mellemøsten, var det en stor og glædelig dag, når det efter en lang tørke begyndte at regne på den måde.

I Den afrikanske Farm fortæller Karen Blixen, at når de arbejdede sammen i kaffemarken, sang de afrikanske arbejdere sommetider for hende. Til gengæld plejede hun at fremsige danske vrøvlevers og børnerim for dem. De forstod selvfølgelig ikke ordene, men kunne godt godt lide lyden af det de hørte og opfordrede hende til at fortsætte: Tal som regn, sagde de. Tal som regn! For dem var lyden af regn den bedste lyd.

Flere emner der begynder med ‘R’ her.

One thought on “Regnvejr

  1. Sikke en herlig historie om manden fra Mellemøstens oplevelse af vores regnvejr. Den svarer vel til en forstærket oplevelse af solskin for os nordboere – forstærket, for vi får vel trods alt mere sol, end de derovre får regn. Med en let omskrivning: Det oplevede afhænger af den, der oplever.

Skriv et svar

