Sommer i byen

Åh, man bliver et helt andet menneske her om sommeren. Selv en ganske almindelig tur i byen fremstår i et nyt lys. Pludselig står konen fra gården i Sønderbæk igen med sin bod på hjørnet af Dytmærsken og sælger friske jordbær og nye kartofler og lidt senere på sæsonen hindbær og ærter: jordbær Og pludselig opdager man igen de smukke gamle huse i gadebilledet: gl.hus Lidt efter sidder man på hjørnet af Rådhuspladsen og spiser en softice og lytter til en fyr, der sidder for foden af Niels Ebbesen og spiller indsmigrende guitarmusik: guitar På Sct. Mortens kirkeplads er der lørdagsmarked og sydlandsk stemning: Sct.Morten Jeg må vist lige en tur ind i kirken og besigtige prædikestolens billedskærerarbejde. For nogen tid siden så jeg en udsendelse i TV Øst, hvor kirkens sympatiske præst viste rundt i Sct. Mortens kirke. Her præsenterede han stolt de 11 smukt udskårne billeder på prædikestoler, der viser Jesus påvejen til Golgatha: prædikestolPrædikestolen og de fleste andre af kirkens træskærerarbejder stammer fra slutningen af 1600-tallet og er udført af billedskærer Lauritz Jensen fra Assentoft, en østjysk billedskærer som også har udsmykket andre af omegnens kirker. Billederne på prædikestolen viser på den smukkeste måde og helt tegneserieagtigt begivenhederne omkring vejen til Golgatha. I TV-udsendelsen berettede kirkens præst lidt fortørnet, at han på et tidspunkt havde vist nogle københavnske kunsthistorikere rundt i kirken, og de havde lidt nedladende karakteriseret de smukke træskærerarbejder på prædikestolen som ‘provinsbarok’. Jeg forstår hans fortørnelse. Dette lugter lidt af københavneri,  synes jeg.Gol.1 Gol.2 Gol.3 Gol4

Inden jeg forlader kirken, når jeg at kaste et blik på Per Kirkebyes berømmede altertavle fra 2004, der forestiller Jesus og disciplenes nat i Gethsemane Have. Jeg må ærligt indrømme, at det er den kedeligste altertavle jeg nogensinde har set. Det eneste positive man kan sige om den er, at den ikke ødelægger noget i kirken, men den er heller ikke noget plus.

Kirkeby

På vejen hjemad op til parkeringspladsen kommer jeg forbi Randers gamle rådhus, en smuk lille klassisistisk bygning, som i dag kun bliver brugt til vielser og repræsentation, men som vist nok mest er kendt for i 1930 at være blevet blive flyttet 2½ m, fordi Rådhusstræde skulle udvides:

rådhus

 

Dejligt at sommeren er ung endnu!

4 thoughts on “Sommer i byen

  1. Det er utroligt smukke billeder – jeg var slet ikke klar over, at Randers har så mange velholdte, gamle bygninger og en helt speciel kirke.
    Jeg giver dig helt ret i, at man bliver et helt andet menneske her om sommeren.

    • Jo, selvom det i de brølende tresserne gik hårdt ud over de gamle bydele i Randers, er der heldigvis stadigvæk smukke gamle huse tilbage. Og jo, sommeren er jo vidunderlig her til lands – når den arter sig pænt.

  2. Tak for den Stemningsfulde tur i Randers!

    Jeg kan ikke påstå, at jeg aldrig har været der, for vi har kørt igennem byen masser af gange på vej til Nordjylland, men jeg har aldrig rigtig SET den. Endnu et sted i Danmark, der skal kigges rigtigt på.

    Danske jordbær har jeg ikke set endnu, men så må de da også snart komme hertil. Hvor herligt! Jeg har prøvet importerede en enkelt gang, og de får ikke flere chancer.

    Det er også den kedeligste altertavle, JEG nogensinde har set. Den ødelægger vel alligevel noget med sin kedsommelighed. Den gamle kan umuligt have været så kedelig; måske var den provinsbarok 🙂 Men den nye har sikkert været dyr og får derfor nok lov til at blive siddende en rum tid. Man må da håbe, at de har gemt den gamle et eller andet sted.

    Det med provinsbarokken lugter ikke så lidt af københavneri. Jeg tror, min reaktion ville have været et brysk: Definer provinsbarok!

Skriv et svar

