Hellig Ko

Har man fødselsdag her i huset, er man hele dagen udnævnt til at være hellig ko. I dag er det husets herre, der nyder dette privilegium, hvilket betyder, at han suverænt bestemmer alt, lige fra hvad vi skal have at spise og drikke til temperaturen i stuen.  Vores termostater er forskelligt indrettet, og diskussionen i familien drejer sig ofte om temperaturen i stuen. Mens jeg foretrækker en normal stuetemperatur, vil han helst leve i en bageovn. Heldigvis passer udetemperaturen i dag så nogenlunde til bagetemperaturen i stuen. Nu er det da heldigvis holdt op med at sne, men vinden tuder stadig om hushjørnerne.

Hvad angår aftensmaden plejer han at være et taknemligt offer for mine  vegetariske eksperimenter i køkkenet. I aften skal maden bl.a. omfatte Kirsten Skaarups rosenkål. Rosenkål er så sundt, så sundt. Spiser man nok af dem , kan man opnå at blive mindst 90, påstår radiodoktoren. Det mener Finn åbenbart også, for i morges sagde han: “Når jeg bliver 90 kan jeg vel ikke undgå at holde en fest”. Kan godt lide optimismen.

Jeg har ikke set rotten i to dage. Måske har den været i nærkontakt med den sorte boks ude på terrassen. Jeg holder øje med dens eventuelle færden herinde fra lænestolen, hvor jeg skiftevis kæmper med opskriften til et par hæklede TV-sokker til lillesøster og veksler mellem at læse i to gode bøger fra biblioteket, Tilmann Lahme: Familien Mann og Marilynne Robinson: Hjemme.

Hip, hip hurra!

Finn

Udgivet af

Anna Maries Skriveblok

Pensioneret indvandrerlærer, oversætter. Interesser: Bøger, film, katte, mennesker, eksistens, mad, yoga, meditation, sundhed, natur, historie, Randers og omegn.

Skriv en kommentar