Fra udkanten

Det kan vist ikke kaldes ‘den rådne banan’ – måske snarere ‘udkanten’ – der hvor jeg bor. Men jeg skal bestemt ikke klage over den udkant, hvor vi i overmål nyder godt af både stilhed, ren luft, skøn natur og flinke folk. Jeg var dog noget forundret, da jeg for nogen tid siden i den lokale Dagligbrugsen så, at der var blevet opstillet en kølemontre med veganske produkter, for jeg har aldrig anset folk i området for at være specielt med på den vegetariske trend, flere af dem går endda på jagt.

Varerne i kølemontren skulle selvfølgelig prøves, da vi her i huset hovedsagelig spiser vegetarisk, så et lille udvalg blev bragt med hjem, og det viste sig, at både pålæg og middagsret smagte rigtigt godt. Postejen lavet af mandler og oliven var især lækker, og veggie-bøfferne serveret med stegte løg smagte i retning af en gammeldags hakkebøf.

DSCN0186

Næste gang jeg kom i brugsen, skulle jeg selvfølgelig hen til montren og forsyne mig igen, men flere af varerne var allerede udsolgt. Jeg spurgte ekspeditricen, om der ville blive fyldt op på hylderne. “Ih ja”, sagde hun, “der er gang i salget. Det er noget vi kommer til at føre i fremtiden”. Der kan man bare se. Det er ikke kun i København og Århus og omegn, at folk er fremme i skoene hvad angår den grønne bølge.

Ved at slå op på nettet kan jeg se, at det er in at være flexitar, dvs. på nogle af ugens dage at vælge kødet fra, og i supermarkederne er der masser af vegetariske færdigretter at vælge imellem. Hos Coop siger man, at salget af vegetarretter er steget med mellem 25 og 30 procent fra 2014 til 2015. Så dejligt at høre. Godt for både miljø og dyrs ve og vel!

Udgivet af

Anna Maries Skriveblok

Pensioneret indvandrerlærer, oversætter. Interesser: Bøger, film, katte, mennesker, eksistens, mad, yoga, meditation, sundhed, natur, historie, Randers og omegn.

8 kommentarer til “Fra udkanten”

  1. Sikke nogle dejlige nyheder. Min lokale Netto (i Storkøbenhavn) har efterhånden flere økologiske varer end konventionelle. Det, synes jeg, er en uhyre positiv udvikling.

  2. Kære Faster Ajer. Prøv engang at bestille en veganer-måltidskasse fra Årstiderne. Aftensmad til 2 personer i 4 dage for kr 315. Alt er med undtagen olie, salt og peber evt. hvidvin/æbleeddike. Jeg er meget begejstret!! Kh Tine

Skriv en kommentar