Spidsmus på besøg

Dejlig søndag morgen, solen skinner, og jeg sidder foran den åbne terrassedør og nyder kaffen, mens jeg lytter til P1 til Tore Leifer, min yndlingsradiovært, der har interessante samtaler med to kunstnere, som fortæller om, hvordan de har taget nogle store spring og ændret deres livssituation. Alt er således idyl denne søndag morgen, indtil jeg pludselig stivner, for henover gulvet piler en lille mus, en spidsmuseunge kan vi senere konstatere, efter at den gentagne har krydset gulvet og været inde under diverse møbler.

Lige nu befinder den sig under en af de store højtalere. Muffi har allerede observeret den og ligger på lur og venter på, at den skal dukke frem, men jeg har det ærlig talt rigtigt dårligt med det, for den lille mus er sød, og selvom jeg – tro det eller ej – er bange for mus, ser jeg helst ikke, at den bliver bidt midt over af spidse kattetænder. Så foretrækker jeg, at den tiltrækkes af ostelugten i musefælden her og senere kan blive sat ud i friheden langt fra hjemmet:

DSCN4317