Nefertite

Jeg læser i nyhedsmedierne, at en anerkendt britisk arkæolog har fundet frem til, at den egyptiske dronning Nefertites grav måske eksisterer, og at den skulle kunne findes i forlængelse af hendes søn Tutankamons pragtgrav. Nu venter man bare på, at de egyptiske myndigheder giver tilladelse til, at en udgravning kan finde sted, så vi endelig kan få mere at vide om dronning Nefertite og hendes mand Aknaton, som udgør et helt særligt og spændende kapitel i egyptisk historie.

Den egyptiske dronning Nefertitivar hustru til kong Akhnaton(1353-1335 f.Kr.).

 

Under Akhnaton og Nefertiti gennemgik Egypten en religiøs og kunstnerisk revolution – en tid kendt som Amarna-perioden.

Regenterne antog blandt andet solskiven Aton som rigsgud på bekostning af de traditionelle guder og flyttede Egyptens hovedstad til al-Armana.

Nefertiti opnåede politisk og kultisk ligestilling med sin mand, og efter hans død mener man, at hun overtog magten frem til 1333.

Kilde: Gyldendals Den store danske

Om ikke andet så kender vi Nefertite fra den smukke  buste af hende, som blev fundet i Kongernes Dal i 1912 og i dag befinder sig på Neues Museum i Berlin. Vel nok en figur af en af de smukkeste kvinder, man kan forestille sig. Og så virker hun helt moderne. Figuren kunne lige så godt forestille en top fotomodel fra 2015 som en egyptisk dronning fra 1335 f.kr.:

nefertite

Jeg er spændt på at læse Michelle Morans bog om Nefertite, som jeg lige har bestilt på biblioteket. Det er en skønlitterær bog om Nefertite og hendes tid. baseret på historiske kendsgerninger

Jeg har nok altid interesseret mig for Nefertite og hendes historie. Det kunne dette foto fra omkring 1960 af mig i Nefertite-skrud, hvor jeg står parat til at drage afsted til kunstnerkarneval i Odd Fellow Palæet, jo godt tyde på:

karneval

Jeg forstår slet ikke i dag, hvordan jeg turde iføre mig et skrud, der skulle måle sig med figurer som Nefertite eller Cleopatra. Men i ungdommen kaster mig sig bare ud i det. Hele udstyret var hjemmelavet, en messingcykelkæde om halsen og et stykke udskåret kobber om armen udgjorde smykkerne. Studiebudgettet var ikke til de store excesser dengang, før der var noget, der hed SU. Men mit outfit gjorde vist nok lykke, selvom jeg også blev drillet med, at min opstoppernæse ikke rigtigt svarede til Nefertites fine profil.

Nu venter jeg spændt på at få at vide, om Nefertites grav i det hele taget eksisterer, og om den indeholder nogle sager, der kan kaste mere lys over denne spændende kvinde.