Vindstød af stormstyrke

Stormen har vi nu ikke mærket noget til endnu, men den kommer imorgen, påstår meteorologen hårdnakket. Vejret er såmænd grimt nok i forvejen, småblæsende, koldt, gråt og regnfuldt, så det er godt vi snart har den 21.december, og kan begynde at se fremad mod lysere tider.

Det kan dog heldigvis have sin charme med vinterens indendørs hygge. En god ild i kakkelovnen, skoldhed kaffe med æbleskiver og brombærsyltetøj er ikke at foragte. Og desuden kan jeg med god samvittighed her i vinterens mulm og mørke give mig hen til at læse alverdens gode bøger, og dem har jeg – foruden biblioteket – nu fået adgang til via iPad’en, mit nye lille vidunder.

Lige for øjeblikket er det dog de gode gammeldags papirbøger, jeg har gang i, skærmen kan i længden godt være lidt hård ved øjnene, synes jeg. Lige nu læser jeg Jens Christian Grøndahls nyeste ‘Jernporten’, samt Helle Helles’ Hvis det er’ som ligger her ved siden af og venter.

Hue,bøger

Grøndahl er af en eller anden grund lidt ugleset på det danske parnas, men er meget populær i blandt andet Frankrig, hvorimod der er megen virak omkring Helle Helles letbenede bøger Jeg selv kan godt lide Jens Christian Grøndahls klassiske og eftertænksomme stil og læser kun Helle Helle for at prøve at forstå, hvad der dog gør hende så populær hertillands

I ‘Jernporten’ er jeg lige nu ved at læse om, hvordan hovedpersonen, en 48-årig lærer, konfronteres med en fristil, skrevet af den 14-årige flygtningedreng Stanko om dennes grusomme oplevelser under krigen i Jugoslavien, og om hvordan læreren, en ganske almindelig velfærdsdansker, ikke aner hvordan han skal forholde sig til alle de beskrevne rædsler. Godt at blive mindet om, hvordan det i sin tid var som velmenende lærer at skulle formidle dansk sprog og samfundsforståelse til mennesker, i hvis øjne man kunne læse de rædselsfulde oplevelser, de havde gennemgået. – Og at skønne på at vi her i Danmark lever i en af de bedste af alle verdener.

PS.

Læg mærke til den hæklede hue på billedet. Den er jeg lige blevet færdig med. Finn er nu begyndt at plage om jeg ikke vil hækle en herrehue til ham.

 

 

One thought on “Vindstød af stormstyrke

  1. Kære Anna Marie. Jeg har det på samme måde med Helle. Har svært ved at se, at det skulle være stor kunst. Grøndahl har jeg derimod læst med stor interesse.
    Lige nu læser jeg Peter Høegs nyeste, Effekten af Susan. Var ved at lægge den fra mig ved side 63. Men nu har jeg besluttet at læse den færdig. Jeg finder ham (PH) noget syret.

Skriv et svar

