Dyrevelfærd

Hvem går ikke ind for dyrevelfærd – i teorien altså,  når man konfronteres med billeder af alle de stakkels dyr i husdyrproduktionen. Jeg er måske nok en sart sjæl, men på mig gør det direkte ondt at blive konfronteret med burhøns uden fjer, gæs der bliver konstant stopfodret, smågrise der bliver kastreret uden bedøvelse, søer der ligger konstant i et lille bur – og man kan blive ved.  Når jeg engang imellem selv spiser kød, bliver jeg derfor så vidt muligt nødt til at fortrænge, hvad jeg sidder og putter i munden.

Jeg har fået en ny facebook-ven, som jeg kun kender fra den virtuelle verden og fra radio og TV. Det er en høj, maskulin fyr med tatoveringer, som laver styrketræning og er fan af amerikansk football., men som Ikke desto mindre åbenbart har det ligesom mig, når det gælder dyrs lidelser og forhold. Han hedder Mickey Gjerris, er lektor i bioetik på KU og desuden medlem af Etisk Råd, så hans ord i den offentlige debat om dyrevelfærd har derfor en vis vægt. Og han blander sig heldigvis tit og ofte både i medierne og som foredragsholder i hele landet.

Her en video fra Youtube hvor han forelæser om dyreetik:

Han laver også lidt skæg med borgermusikken og har dannet Facebook-gruppen “Rigtige Mænd spiser Kikærter” som en modvægt mod dogmet om, at rigtige mænd da skal spise store bøffer.

 

4 thoughts on “Dyrevelfærd

Skriv et svar

