Danskernes nationalret

Vores udmærkede fødevareminister, som jeg ellers har en vis respekt for, fordi han, så vidt det nu lader sig gøre i hans position, gør en indsats for at højne dyrenes velfærd, har fået den temmelig tåbelige ide, at man skal kåre Danmarks nationalret. Dette ligner et rent stunt. For er danskernes hovedspiser i dag ikke pizza, pasta og burgere mens alle de klassiske danske retter, som han gerne vil have os til at vælge imellem, var mest gængse, da jeg var barn for snart mange år siden? Men for nu at gå ind på spøgen så ville jeg vælge Smørrebrød, der jo har rugbrød som basis, som noget typisk dansk.

Jeg har mange gange hørt om, hvordan danskere i udlandet savner deres danske rugbrød. Engang arbejdede og boede en af mine veninder i Paris. Hun var af italiensk afstemning og havde aldrig for vane at spise rugbrød, mens hun boede i Danmark, for familien havde fastholdt deres italienske madvaner og spiste kun hvidt brød. Men til min store forbløffelse fortalte hun en dag i telefonen, at hun havde gennemstøvet adskillige delikatessebutikker i Paris for at finde dansk rugbrød. Det var åbenbart noget, man skulle have i huset som dansker i Paris.

Engang i min ungdom arbejdede jeg i et stort københavnsk pelsfirma, som tit havde besøg af grupper fra amerikanske rejseselskaber, der var på rundtur i København. Det var rige turister, og det var selvfølgelig meningen, at de skulle købe nogle pelse, og det gjorde de da også. Efter besøget blev de inviteret til buffet med ‘Danish Smorrebrod’ på Royal Hotel, hvor de fik forklaret, at smørrebrød var en typisk dansk spise og fik anvisning på, hvordan man kunne tilberede det.

smørrebrød (1)

Et stykke rugbrød med gammel ost, evt. belagt med sennep og sky, må vist også betegnes som typisk dansk. Der er vist nok ikke andre end danskere, der synes det smager godt. Jeg talte engang med en svensk kvinde, som påstod, at hun fik en lugt af gammel ost i næsen, lige så snart hun havde krydset Øresund. Dog kan lugten af gammel ost vist ikke kan være meget værre end lugten af svensk surströming. Min egen far elskede gammel ost, og han havde engang af en mejeribestyrer købt en stor rund, gammel ost, som vi havde vores hyr med i huset, fordi den lugtede ganske forfærdeligt. Til sidst fandt vi ud af at gemme den væk i en fjern krog af kælderen og kun skære det af, som vi havde brug for her og nu.

Et stykke rugbrød med marineret sild, løgringe og karse kan vist også betegnes som typisk dansk. Så jeg går ind for højtbelagte rugbrødsmadder som vores egentlige nationalret.

8 thoughts on “Danskernes nationalret

Skriv et svar

