Når jeg ser Dannebrog smælde

Her en morgen i begyndelsen af maj 2014 sidder jeg over kaffen og kigger ud af vinduet og ser naboernes flag blafre lystigt i sydøstenvinden. Jeg må blankt indrømme, at når jeg ser Dannebrog smælde, melder der sig en bestemt følelse i brystet, nok et eller andet med at være stolt af at være dansker, selvom jeg straks må sige, at jeg gyser og får uhyggelige associationer, når jeg ser Dansk Folkeparti fejre flaget som de gør til deres partimøder. Men når det gælder Dannebrog og mig må jeg alligevel indrømme, at jeg dybt nede i roden nok er ærkedansker med alt hvad dette indebærer og fryder mig over at bo i dette herlige smørhul af et land, selvom jeg samtidig er lykkelig over, at vi i dag har så store muligheder for at se ud over vores egen næsetip og føle os som del af den globale verden.

Final

Vi har ikke selv flagstang på matriklen, men beboere her på vejen med flagstang har en aftale om allesammen at flage, hver gang en fra husstanden har fødselsdag. En god tradition med mindst 7 flag på én gang, hvilket denne morgen fik blogskriverens bryst til at svulme endnu engang.

 

Skriv et svar

