Polly – min grønlænderhund

Ulvespids hedder sådan en hund vistnok også, men bedstefar kaldte altid Polly for en grønlænderhund. Polly var en dejlig hund, som han holdt meget af, og som han velvilligt delte med mig, for mor kunne nemlig ikke lide hunde, så jeg måtte ikke have hund derhjemme. Det var derfor en sorgens dag, da vi flyttede fra landsbyen. Jeg var 11 år og grædefærdig over at skulle forlade Polly, min bedste ven, men da jeg et stykke tid efter var på besøg derude og igen græd mine modige tårer over at lade den tilbage, besluttede bedstefar resolut, at jeg skulle overtage Polly og have ham med hjem. Sådan blev det, selvom mor ikke var helt rolig ved det, men hun indstillede sig alligevel på situationen, da jeg uventet dukkede op med Polly i snor, og nu sad der jo i forvejen et skilt med ‘Hunden bider’ på smedejernslågen ind til den forstadsvilla, vi lige var flyttet ind i. Desværre skulle skiltet senerehen komme til at passe meget godt med de nye beboeres virkelighed.

Disse gamle minder blev vakt til live, da jeg igår så dette klip på Facebook af min nevø på hundeslædetur i Grønland. Det må være skønt at blive trukket afsted af ivrige hunde ud over det grønlandske snelandskab:

I begyndelsen gik det fint med Polly. Far hjalp med at passe og pleje ham, og også mor blev blidere stemt. På det eneste billede jeg har af ham, vistnok fra fars og mors kobberbryllup ud fra blomsterbuketterne og mors papirhat at dømme, sidder mor og Polly fredeligt sammen i sofaen. Polly ser ud til at prøve at indynde sig, mens mor selv ser lidt forbeholden ud.

MorPolly

Efter et par år begyndte Polly at opføre sig forstyrret. Han bed mælkedrengen og postbudet og brød ud fra haven og begyndte at strejfe omkring og genere folk. Til sidst fik vi et polititilhold, og han måtte aflives. Det var en stor sorg for mig, og siden da har jeg ikke haft hund, men altid en eller flere katte i huset.

Skriv et svar

