Broderekunst

Jeg er desværre ikke noget ordensmenneske. Det må være min fars gener, der slår igennem, for han var jordens største rodehoved, men igår fik jeg alligevel taget hul på roderiet i kælderen og  gennemgået en af de ‘glemte’ flyttekasser.

Her fandt jeg  en hel masse gamle broderede sager, som må være over 100 år gamle, for de stammer helt tilbage fra Finns mormor, som var  en kunstner på sit felt. De gamle hvide duge og servietter er så smukke, at jeg bliver helt rørt, når jeg tænker på, hvordan hun tålmodigt har siddet og fremstillet alle de fine ting til hjemmet. Jeg har aldrig selv broderet noget. Det har ikke rigtigt været in i min tid, men min mor, som ellers var en moderne kvinde, har også broderet lidt. Jeg har to hovedpudebetræk med hulsømsbroderi og monogram, som hun broderede til mig lige efter jeg blev gift.

DSCN4566

m

DSCN4567

Nu er alle de gamle broderier blevet vasket og strøget, men det ærgrer mig lidt, at jeg ikke rigtigt ved, hvad jeg skal bruge alle de fine småduge og servietter til. Måske kunne jeg anbringe en af dem midt på bordet oven på en mørk dug, næste gang jeg får gæster til spisning.

8 thoughts on “Broderekunst

  1. De er er rigtig fine, de gamle broderier. Min mormor kunne også lave sådan noget. Hun broderede en gang en meterlang dug med en meget bred stribe hardangersyning ned ad midten og så en hulsøm langs hele kanten. Den går dog ikke i arv i familien, idet hun broderede den for en forretning. Hun fik en ynkelig skilling for det, men det har sikkert været med til at forsøde hendes tilværelse lidt. Jeg synes, din idé om at lægge dem på en mørk dug, lyder fin. Jeg har også set, at nogle rammer broderierne ind og hænger dem op på væggen. Men der er selvfølgelig mange ting, man sådan kan hænge på væggen …

  2. Hej Anne Marie.
    Jeg skriver til dig, fordi jeg vil spørge, om jeg må købe nogle af dine gamle broderede duge?
    Vi er begyndt at interessere os for den gamle franske og nordiske stil og der vil de gamle duge komme til ære og værdighed. Vi beundrer meget det store arbejde der er lagt i et stykke håndarbejde. Jeg kan desværre ikke brodere selv, da mine hænder er meget plaget af gigt.
    Håber at du vil svare her, så vender jeg tilbage.
    Venlig hilsen Eliane Petersen

Skriv et svar

