Græshopper eller hummus

Jeg lytter til mange interessante emner på P1, som giver stof til eftertanke.  Forleden drejede det sig bl.a. om det efterhånden fortærskede emne halalkød i børnehaverne. Børnene er vistnok ligeglade med, om de får svinekød eller oksekød, halalslagtet eller ej, mange af dem bryder sig ovenikøbet ikke om kød. Det er hovedsagelig de voksnes problem, og man kan desværre nemt få den tanke, at den hede debat er til for at genere muslimer.  Det er heller ikke dyrs lidelser under slagtningen, der kan bruges som indvending mod brug af halalkød i offentlige institutioner, for både ved almindelig slagtning og halalslagtning bedøves dyrene først. Dette er lovligt påbudt i Danmark. Undtaget herfra er dog rituel jødisk slagtning, hvor dyrene ikke bedøves inden slagtningen.

Radiodebatten endte helt seriøst op med, om man ikke snart af miljøhensyn og på grund af klodens befolkningstilvækst skulle begynde at erstatte kødproteiner med insekter og larver. Det sidste lyder ikke umiddelbart appetitligt, og produktionen heraf vil sikkert også udlede en hel del CO2. Ikke et ord blev nævnt om vegetarmad. Og så er det bare, at jeg tager mig til hovedet, for ville det dog ikke være mere rimeligt at interessere sig for alle de proteiner, der findes i planteverdenen samt for tilberedning af lækre – og sunde – vegetarretter.

Dette gør vi her i huset, og vi er ikke fanatikere, vil jeg skynde mig at sige for ikke at få nogen på hattepulden. Hummus f.eks. stammer fra Mellemøsten og smager rigtigt godt. Det skal vi have i aften sammen med wok-stegte grøntsager. Jeg har fået det mange gange, når jeg har besøgt mine indvandrerkursister, men jeg laver det på min egen  facon.

Hummus Ingredienser
Hummus Ingredienser

Kikærter sættes i blød natten over og koges 1 time.  De kværnes i køkkenmaskinen og røres sammen med presset hvidløg, citronsaft, rapsolie, lidt cremefraiche, salt og spidskommen (det sidste er vigtigt synes jeg).  Jeg laver altid mad på slump, sorry, så man må selv tilpasse mængderne efter smag og behag. Den ene halvdel spises i aften, drysset med tørrede tranebær. Den anden halvdel gemmes til en anden dag i ugen, hvor den røres op med et æg og lidt mel og steges som frikadeller i lidt olie på panden.

God appetit!