Rør blot ikke ved min røde bøf

I anledning af præsidentvalget i USA blev forskellige amerikanere spurgt, hvad de ville gøre, hvis de blev valgt som præsident. Ali Grover, bugtaler og cykelsmed fra Greenwich Village, svarede: “Hvis jeg var præsident, ville jeg tvangsindføre vegetarisme i USA. Amerikanerne har fået nok kød nu.”

Dette lyder ganske rigoristisk og fanatisk og ville nok medføre oprør i landet, for amerikanerne spiser rigtigt meget kød, og folk derovre er da også tykkere end nogensinde. Men man behøver ikke at være fanatiker for at mene, at vi allesammen burde spise mindre kød og i højere grad begynde at spise vegetarisk. Ud over dyrevelfærd ville dette gavne både vores sundhed og klima samt skaffe mere mad på bordet til verdens voksende og sultende befolkning. Ikke desto mindre er vegetarisme et særdeles tabubelagt område, som godt kan afstedkomme mærkelige kommentarer, når man nævner, at man selv hovedsagelig spiser vegetarisk. Jeg er f.eks. flere gange blevet stillet spørgsmålet ‘Er du klar over, at Hitler også var vegetar?’

Jo, det er jeg efterhånden blevet klar over, men det er nu ikke fordi Hitler er mit forbillede, at jeg ikke er den store kødspiser, men fordi jeg har svært ved at abstrahere bort fra virkelighedens forhold hos dyr i kødindustrien. Jeg er sikker på, at de fleste vil føle afsky, hvis de så med deres egne øjne, hvordan det foregår. Jeg vil afholde mig fra at gå i detaljer om den barske virkelighed derude.

Men heldigvis er der tegn i sol og måne på, at flere og flere vælger kødet fra. Antallet af vegetarer i den vestlige verden er støt stigende, ikke mindst blandt unge mennesker, og en undersøgelse lavet af FDB Analyse for Dansk Vegetarforening viste i 2010, at 3.9 % af danskerne opfatter sig som vegetarer.

Har man lyst til at prøve sig frem udi den grønne gourmandise, kan man finde masser af lækre opskrifter på nettet. Her er f.eks. nogle gode fra Dansk Vegetarforening.

Og til sidst kommer her lige et bonmot fra selveste hr. Tolstoy:

Så længe der findes slagtehuse, vil der også være slagmarker.

Skriv et svar

