Fortæl noget positivt

Undersøgelser viser, at nydanskere bruger folkebibliotekerne meget mere end etniske danskere. Ved mine besøg på Randers bibliotek støder jeg jeg da også ofte på tidligere elever fra Randers Sprogcenter, som jeg kender fra min tid som underviser der. Det er jo ganske bemærkelsesværdigt, at indvandrere bruger bibliotekerne så meget, og dette burde give lige så stor genlyd i medierne som den lille gruppe utilpassede indvandrerdrenge, der nu og da laver optøjer på Nørrebro eller i Vollsmose.

Mange indvandrere har ligesom mig fundet ud af, at biblioteket er en lille  kulturel oase midt i byen, hvor man kan gå ind og slappe af over avisen og en kop kaffe, ordne sager på computeren eller låne bøger, film og musik med hjem. Netop igår var jeg et smut derinde  efter en anstrengende indkøbstur for at hente nogle bestilte bøger og opdagede, at biblioteket har 150 års jubilæum.

I den anledning er der på trappen i indgangen anbragt en flot dekoration, et overflødighedshorn af bøger:

Og inde i biblioteket har elever fra Skandinavisk Designhøjskole lavet en udstilling af festkjoler lavet af kasseret papir fra biblioteket:

l

One thought on “Fortæl noget positivt

  1. Den tendens har jeg ikke set på mit lokale bibliotek, som er Hvidovre Hovedbibliotek. Jeg kunne meget vel forestille mig, at det forholder sig noget anderledes på Hvidovres andet bibliotek, som ligger i et område med mange indvandrere, så det ender med at gå lige op.

    Flotte kjoler! En skam, at man ikke kan sidde ned i dem 🙂 .

Skriv et svar

