Yoga

Det bedste ord med ‘Y’ jeg kan komme på er YOGA. Hvis alle mennesker lavede en halv times yoga hver dag, ville verden blive et bedre sted at leve i. Jo, jeg mener det virkeligt. Yoga er et universalmiddel, som enhver kan få det bedre af både fysisk og mentalt..

Yoga betyder at ‘forbinde’ og har samme oprindelse som det engelske ord ‘yoke’ eller det danske ‘åg’, som er en lang stang man bærer over skuldrene til at transportere tunge ting, som fragtes i spande ophængt i hver sin ende af stangen. For at transportere en tung vægt med mindst mulig anstrengelse gælder det om, at hele indretningen, man bærer på skuldrene, kommer i balance.

Så yoga handler faktisk om at bringe krop og sjæl i balance, eller – som de gamle indere udtrykker det – bringe den fysiske krop krop i harmoni med kroppens subtile energier. I yoga indgår både fysiske og mentale øvelser, som både styrker muskler og led og giver mental ro. Men det primære mål med yogatræningen er at stimulere de subtile energier og punkter i kroppen for at bringe den i balance og skabe klarhed i sindet.

Jeg har selv praktiseret yoga i 40 år, i de første mange år ½ til 1 times daglige øvelser, men i de senere år er yoga blevet en så integreret del af mit liv, at jeg mediterer og laver småøvelser ind i mellem når det falder for, og når jeg føler jeg har behov for det.

Soløvelsen er en øvelse, som det lønner sig at praktisere nogle gange hver morgen. Gennem den får man stimuleret kroppens led og muskler og chakraer, og med lidt forsigtighed kan man begynde at praktisere den på egen hånd, hvis man nøje følger anvisningerne i denne video.

http://www.sol.no/klipps/video/solovelsen

Det allerbedste er dog at blive introduceret i yoga hos en kompetent yogalærer.

2 thoughts on “Yoga

Skriv et svar

