Jyder

‘Vi er alle jyder for Vorherre’, siger et gammelt ordsprog. Lad dette være en trøst for alle, som ikke er født og opvokset i Jylland. Selvom jeg selv har boet størstedelen af mit liv i København og på øerne, er jeg vist egentlig jyde af hjertet. Det er nok også derfor, at jeg på mine gamle dage er flyttet tilbage til hjemstavnen.

Jyder går for at være lune og sindige, og det kan der være noget om. Her følger en lille lun jydehistorie:

Rasmus havde været på bustur til Tyskland, og han havde som alle de andre købt godt ind af drikkevarer og naturligvis slik. Det sidstnævnte tog man hul på på hjemvejen. Da bussen gjorde holdt i den lille vestjyske by, steg alle ud undtagen Rasmus, der lå og kravlede rundt under nogle sæder. Chaufføren skyndede lidt på ham, og Rasmus meddelte, at han havde tabt en karamel. Chaufføren rystede på hovedet og sagde:
– Pjat, do håer jo et hiel kilo i en pues.
Rasmus stak hovedet op og sagde stilfærdigt:
– Jouw, men sier do, mi tænder sedder fast i den A håer tavt.
Jeg skal også huske at tilføje, at overalt hvor man kommer – i hvert fald i mit område af Jylland – oplever man en fantastisk service og betjening.

Desværre er dialekterne her i landet så småt ved at forsvinde, men både Steen Steensen Blicher og Johs V. havde sans for både det jyske særpræg og dialekterne, og er man en sand jyde af hjertet, kan man selvfølgelig denne sang af Blicher udenad:

Jyden han æ stærk å sej,
modde båd i nøj å næj.
Goer ed op, å goer ed nier,
åller do fåtawt ham sier,
goer ed op, å goer ed nier,
åller do fåtawt ham sier.

Føst næ dær æ nøe pofahr,
komme jyden ud å dar.
Men han goer ett ind igjen,
fa’ de uhn han ha gjent hen,
men han goer ett ind igjen,
fa’ de uhn han ha gjent hen.

Læ wos ålti blyw ve de!
Fåer sin båen ka kjennes ve!
Søen et sind da hær i Noer
hall sæ ve, te alt fågoer,
søen et sind da hær i Noer
hall sæ ve, te alt fågoer!

Flere emner med ‘J’ her.

4 thoughts on “Jyder

  1. Ja, de er så dejligt med vores gamle dialekter! Da jeg stadig arbejde i DR, havde jeg i de seneste år med vores radioarkiv at gøre, og her havde vi et væld af optagelser med dialekter.
    Kh og rigtig god weekend!

Skriv et svar

