Dagens Ret

Denne dagens ret blev faktisk serveret igår, men ugens emne skal jo begynde med D, so here we come lidt for sent. Desuden har jeg haft nok at gøre med at finde ud af alle funktionerne på min nye iPhone, et fantastisk lille værktøj, som jeg lige har investeret i. De gamle, grå hjerneceller har nok at gøre med den sag, så læserne af bloggen må nøjes med opskriften på denne lækre og nemme jordskoksuppe, som jeg i aftes serverede for husbond – som erklærede sig særdeles tilfreds. Det var egentlig den hyggelige Kjeld Koplev, som gav mig ideen til denne gode vintersuppe i hans lille madudsendelse på P1 lørdag morgen.

Ca. 700 g jordskokker, et stort løg, et stort æble og en stilk blegselleri renses, skæres i mindre stykker og røres rundt et minut i gryden i et skvæt varm olivenolie. Ikke en hvilkensomhelst olie, skal jeg huske at sige. Den er presset af de fineste oliven, plukket fornylig af mine to svogre i Massimos olivenlund i Blera, Italy. Så hældes der vand ved, så det lige dækker, lidt ituskåret ingefær samt grøntsagsbouillon kommes i, og det hele bringes i kog og står og snurrer i 25 minutter, før suppen blendes og krydres med salt, peber og masser af fintklippet purløg. Serveres med hjemmebagt, groft brød.

Desværre glemte jeg at tage et foto af den færdige ret, men efterfølgende fotograferede jeg nogle af de vigtige sager i processen.

Jordskokker er knoldede og vanskelige at skrælle, men man kan nøjes med bare at skrubbe dem grundigt med grøntsagsbørsten og skære evt. sorte pletter væk. Det er vigtigt altid at have en god grøntsagsbouillon i huset, når man laver vegetarisk mad – og så priser jeg min gode håndblender, nem at bruge, nem at rengøre.

God søndag!

13 thoughts on “Dagens Ret

  1. Hej Anna Marie.

    Det lyder rigtig godt med den suppe – jeg tror jeg skal prøve den en af dagene. Her hos os elsker vi også den slags grønsags supper og med noget lækkert hjemmebagt brød til, er det bare helt perfekt..
    God søndag.
    Hilsen Annette

  2. Det er altid godt med jordskokker. Meget værre er det med iPhone. Jeg anskaffede mig en for et par måneder siden og er ikke kommet i gang med den – pinligt! Det keder mig gudsjammerligt at sætte mig ind i nye programmer, men på den anden side har jeg faktisk brug for en hel del af funktionerne i iPhone, så jeg bliver desværre nødt til at gå i gang inden alt for længe.

  3. Tak for opskriften! Så den på min iPhone på vej hjem fra Billund, just hjemvendt fra Blera i Italien. Gjorde holdt ved vores lokale brugs, indkøbte de fornødne ingredienser og min søde mand lavede den til aftensmad. Så….iPhone og Koplev ….fantastisk kombination. Køb bogen om iPhone!

Skriv et svar

