Øjenøvelser

Ugens tema i ABC-Bloggen skal starte med “Ø”. Først tænkte jeg på øllebrød, ikke fordi jeg kan lide det, tværtimod. Som barn var det en pestilens, når vi fik serveret øllebrød om morgenen. Dette skete, når der var tørt rugbrød til overs, som så blev lagt i blød i vand aftenen forinden og om morgenen kogt og pisket sammen med lidt sukker og serveret med mælk. Puha. Men fint nok, man smed nødigt mad ud dengang..

Så hellere skrive lidt om øjenøvelser, som er noget jeg selv praktiserer regelmæssigt. Det er så vigtigt, at sanserne fungerer. Hører man dårligt, er der desværre ikke så meget andet at gøre end at anskaffe sig et høreapparat. Der er nok heller ikke meget at gøre, hvis lugtesansen og dermed også smagssansen delvis forsvinder. Min husbond beklager dybt, at hans lugtesans er så stærkt forringet, at han f.eks. næsten ikke kan lugte syrenerne og liljekonvallerne om foråret.

Men når det drejer sig om øjnene, kan man selv gøre noget. Når jeg dagen og aftenen igennem har brugt øjnene til så forskellige ting som læsning, TV-kiggeri, strikning, og nu senest har siddet og udforsket funktionerne på denne min lille nyanskaffede smartphone, som ikke er større end en cigaretpakke,

kan man godt få trætte og irriterede øjne. Dette kan man kompensere for gennem forskellige øvelser, som jeg lærte for mange år siden i yoga. Jeg kan ikke beskrive øvelserne bedre, end det gøres på denne fortræffelige side på internettet. Her gives der en grundig instruktion i hvordan man styrker øjnenes akkomoderingsevne, styrker musklerne som styrer øjnenes bevægelser samt afslapper øjnene.

5 thoughts on “Øjenøvelser

  1. Heisann!

    Takk for tipset som jeg skal benytte meg av. Mye datatitting gir sløve øyne, så om noen øvelser kan få synet perfekt igjen, ja da bør disse sidene spres til flest mulig. Jeg sender til mann og sønner som også sliter med uklart syn etter flere timers arbeid på datamaskinen!
    Ha fin adventstid ;:OD)

  2. Jeg siger også tak for tippet!

    Tænk, at du ikke kan lide øllebrød! Det var en af mine livretter, da jeg var barn, men jeg har ikke fået det siden. Man kunne selvfølgelig lade noget rugbrød blive tørt med vlje …

    • Glemte at fortælle at jeg faktisk én gang i min barndom fik en god øllebrød, nemlig hos min venindes mor, som kogte rugbrød i hvidtøl, piskede det op med ribsgele og sukker og serverede det smålunt med en klat piskefløde på.

  3. Jeg tror, det er en rigtig god idé med disse øjenøvelser! Min 71-årige veninde bruger dem og har ikke brug for briller – så langt vil jeg gerne nå. Kh til dig!

    Jeg har lige opdaget at der faktisk er noget at gøre ved dårlig hørelse. Har du hørt om Githa Ben-Davids lydterapi? SE eventuelt:

Skriv et svar

