Harry Potter og hvide bønner

Det kan ikke blive ved med at gå det her. Jeg savner blogskriveriet, så nu må jeg virkelig tage mig sammen og gå i gang. I denne uge drejer det sig om et emne, der begynder med ‘H’ i ABC-bloggen, så jeg kan jo starte med at fortælle, at Randers i disse dage er grebet af Harry Potter feberen. Forleden dag da jeg var i byen, var der Harry Potter alle vegne, på biblioteket var der udstilling:

På Østervold havde stadsgartneren lavet en lidt forpjusket Potter-Skov:

Og i Biocity har der været Potter-festforestilling.

Selv har jeg hverken læst bøgerne eller set filmene, et stort hul i min almene viden, skal man tro de unge, men jeg kan ikke rigtigt mobilisere den store entusiasme. Jeg er vist kommet forbi den alder. Men jeg synes det er herligt, at unge mennesker interesserer sig for den magiske side af tilværelsen. Jeg var selv for år tilbage dybt interesseret i Ringenes Herre og slugte med begærlighed filmene, da de kom frem. Og så synes jeg, det er skønt og fantastisk, at forfatteren til Harry Potter bøgerne, en enlig mor på bistandshjælp, alene i kraft af sin fantasi og fortælleevne har opnået at blive en af verdens rigeste mennesker.

Udenfor har regnen pisket ned hele dagen, og det kneb med inspirationen til aftensmaden, men så fandt jeg på at lave en hvid bønnesalat, som faktisk smagte rigtigt godt. Vi spiser hovedsagelig vegetarisk her i huset, og jeg har altid kogte hvide og røde bønner og kikærter liggende parat i fryseren. De skal jo stå i blød i 12 timer og koges i en time inden brug, så det er en god ide at forberede sig og altid have nogen liggende i fryseren.

Altså hiver jeg en pose hvide bønner op til optøning. Efter optøning pisker jeg en dressing sammen af rapsolie, hvidvinseddike, presset hvidløg, honning-dijonsennep, salt og peber, vender bønnerne heri og lader dem trække 1-2 timer. Lige før spisning blandes de op med masser af søde cocktailtomater skåret i stykker og en håndfuld fintsnittede krydderurter fra haven. Serveres med groft, hjemmebagt brød. Voila, det lykkedes alligevel. Nem, sund og mættende mad, og husbond var yderst tilfreds.

2 thoughts on “Harry Potter og hvide bønner

  1. Hvide bønner til salat, det ser lækkert ud og det vil jeg prøve. Det lyder som om det er til at finde ud af og med masser af variationsmuligheder. 🙂

Skriv et svar

