Dagligdagen

Jeg holder af dagligdagen – eller hverdagen som Dan Turell siger det i sit digt:

HYLDEST TIL HVERDAGEN

Jeg holder af hverdagen
mest af alt holder jeg af hverdagen
Den langsomme opvågnen til den kendte udsigt
der alligevel aldrig er helt så kendt
familiens på én gang fortrolige og efter søvnens fjernhed fremmede ansigter
morgenkyssene
postens smæld i entréen
kaffelugten
den rituelle vandring til købmanden om hjørnet
efter mælk, cigaretter, aviser –
Jeg holder af hverdagen selv gennem alle dens irritationer
bussen der
skramler udenfor på gaden
telefonen der uafladeligt forstyrrer det smukkeste blankeste stillestående ingenting i mit akvarium
fuglene der pipper fra deres bur
den gamle nabo der sér forbi
ungen der skal hentes i børnehaven netop som man er komnmet i gang
den konstante indkøbsliste i jakkelommen
med sine faste krav om kød, kartofler, kaffe og kiks
den lille hurtige på den lokale
når vi alle sammen mødes med indkøbsposerne og tørrer sved af panderne –
Jeg holder af hverdagen
dagsordenen
også den biologiske
de uundgåelige procedurer i badet og på toilettet
den obligatoriske barbermaskine
de breve der skal skrives
huslejeopkrævningen
afstemningen af checkhæftet
opvasken
erkendelsen af at være udgået for bleer eller tape –
Jeg holder af hverdagen
ikke i modsætning til fest og farver, tjald og balfaldera
det skal til
med alle sine efterladte slagger
så meget usagt og tilnærmelsesvist
svævende og hængende i luften bagefter
som en art psykiske tømmermænd
kun hverdagens morgenkaffe kan kurere –
Fint nok med fester! Al plads for euforien! Lad de tusinde perler boble!
men hvilken Iykke så bagefter at lægge sig
i hvilens og hverdagens seng
til den kendte
alligevel ikke helt så kendte
samme udsigt.
Jeg holder af hverdagen
Jeg er vild med den
hold da helt ferie hvor jeg holder af hverdagen
Jeg holder stinkende meget af hverdagen  

Kartofler er en  vigtig del af hverdagen, og sammen med spidskål og jordbær indkøbt i gårdbutikken er det bare guf til aftensmaden

Det hører også med til hverdagen at se Muffi sidde på skødet af sin herre og mester og insistere på mad:

Flere emner der begynder med ‘D’ her.

6 thoughts on “Dagligdagen

  1. Sikke et digt.

    Og jordbær lyder skønt, skulle være man selv skulle begive sig ud og købe nogle.

    Jeg har ændret dit link inde hos abc scandinavia sådan at der bliver linket til dette blogindlæg fremfor bloggen.

  2. Det er godt at have dagligdagen som udgangspunkt. Den giver stabilitet i tilværelsen og god basis for at drage ud og se sig omkring. Den skal bare ikke blive som Volmer Sørensen og Grethe Sønck sang om i deres vise om hverdagen. Ugens gøremål var ens hver dag. Der må gerne være lidt variation.

    Dejligt at se friske danske produkter og ikke druer fra den anden ende af verden. De er – desværre var jeg at sige – blevet hverdagskost. Det er danske spidskål ikke.

  3. Jeg tror vi alle kender Dan Turell’s vidunderlige hyldest til hverdagen. Den minder mig om en efterkrigshistorie af en østtysk forfatter, Wolfgang Borchert, “Die Küchenuhr” om at komme hjem og finde hverdagen bombet sønder og sammen, køkkenuret viser 5 minutter i “aftensmad” (eller noget i den retning, det er længe siden, at jeg har læst den). Tænker også på alle de engelske familier, hvis hverdag blev bombet sønder og sammen.

  4. Snyd! 😉

    Jeg holder også af hverdagen og havde planer om at tage Onkel Dannys digt med i mit H-indlæg. Måske finder jeg en udvej til at gøre det alligevel – vi får se!

  5. Jeg husker, at Dan Turell var en person mine forældre reagerede på. Om det var positivt eller negativt, husker jeg ikke, men de reagerede og jeg blev derfor opmærksom på den underligt udseende mand med sortlakerede negle. Jeg kender så udemærket hans “Jeg holder af hverdagen. Mest af alt holder jeg af hverdagen.” men det er først her hos dig jeg læser den i sin fulde længde.
    Det er smukt!

    Tak for et godt indlæg 🙂

Skriv et svar

