Arbejde

Nej, nej,  jeg går slet ikke på arbejde mere. Jeg er fri som fuglen, og nyder friheden i fulde drag.  Men engang imellem skal jeg lige prøve, hvordan det er at stå tidligt op og gå på arbejde, som nu f.eks. i går, hvor jeg havde sagt ja til at være eksamensvagt på sprogskolen. Mens jeg sad i lokalet og skulle vogte over de 12 flinke indvandrere, der sad og svedte over eksamensopgaverne, fik jeg gennem vinduet øje på det gamle, lave hus  i gaden overfor, og pludselig dukkede der en barndomserindring op i hovedet på mig, som jeg har ikke har tænkt på i mange år. Den har ikke så meget med emnet arbejde at gøre, men her kommer den alligevel:

I huset over for skolen ligger der nemlig stadigvæk en cykelforretning ligesom for mange år siden. Dengang var det min skolekammerat Viggos fars der var indehaver af forretningen. Viggo selv var en lille, reserveret men godt begavet fyr, som kom meget sammen med Bo, der var en hyppig gæst i mit barndomshjem. En dag da far og mor ikke var hjemme, kom Bo og Viggo på besøg, og vi blev enige om, at Bo skulle afprøve sine evner som hypnotisør inspireret af Jean Felix, som et par dage forinden havde haft  en seance i Håndværkerforeningens store sal og havde fået byens agtværdige borgere til at falde i søvn på stribe og flere af dem til at gale som haner og brøle som køer. Viggo meldte sig som prøveklud og blev anbragt på sofaen i dagligstuen, hvor Bo efter bedste evne hypnotiserede ham efter Jean Felix’ metode. Hypnosen lykkedes over al forventning, for Viggo faldt i en dyb søvn, og bagefter, lige meget hvor meget vi råbte og puffede til ham, var det umuligt at vække ham igen. Vi andre var lidt betænkelige ved situationen og bange for, at far og mor skulle komme hjem og blive konfronteret med den dybt sovende Viggo på sofaen. I mellemtiden gik vi ind ved siden af og drak te, men langt om længe og inden far og mor kom hjem lykkedes det os dog heldigvis at vække Viggo op af dvalen igen.

Efter skolen mistede jeg kontakten med Viggo, men en dag hørte jeg fra en fælles bekendt, at han var død. Han havde taget sit eget liv, da han var midt i tyverne. Jeg forstod det ikke dengang, og jeg har heller aldrig senere fået noget at vide om de nærmere omstændigheder omkring hans død.

Dette var hvad der dukkede op i eksamensvagtens hoved, da hun sad og kiggede ud ad vinduet en dejlig forårsdag i slutningen af maj.

Se andre emner der begynder med ‘A’ her.

6 thoughts on “Arbejde

  1. Ser at dine tanker kom mens du bare satt der og var stille! Det er trist når de unge ikke ser annen utveg enn å ta sitt eget liv! Mange spørsmål som kommer da. som en ikke får svar på. Ellers så er det godt å få være frisk og Arbeide litt, enten hjemme eller borte. -Margit-

  2. Det er interessant læsning af hvad der kan ske når man sidder og sidder og skal forholde sig i ro så eksaminanderne kan få ro til deres arbejde. Og også af at hjernen ikke fungerer lineært men associativt.

  3. Sikke en dejlig historie 🙂
    Det fik mig til at huske en oplevelse, jeg havde, da min søn gik på fritidshjem.
    En aften havde man inviteret Ali Hamann til at optræde for både de unge og deres forældre. Det var lidt uhyggeligt. Nogle få frivillige unge rejste sig modigt og lod sig bruge som prøvekaniner uden at vide, hvad de gik ind til. Og jeg kan stadig se for mig, at et par unge fyre blev hypnotiseret til at tro, at der løb farlige dyr rundt på gulvet. De unge hoppede og sprang, så jeg fik helt ondt af dem. På et tidspunkt fik man næsten alle de unge mennesker til at tro, at vi fremmede, der sad nede på stolerækkerne, var deres mor og far, og at de var små babyer. De for straks ned til os og satte sig på skødet af vildtfremmede mennesker. Jeg sad pludselig med en kæmpestor pige på skødet og … ja, det var en sær blanding af sjov – og en mærkelig oplevelse at se, hvad man kan få mennesker til via hypnose.
    Kh til dig

  4. Når en sitter slik faller en gjerne i tanker og det er interessant hvilke minner som dukker opp, som du forteller om her. Godt dere fikk vekket ham, men trist å høre at han senere tok livet sitt.
    Godt skrevet, Anna Marie 🙂

Skriv et svar

