USA

Amerika var i barndommen forbundet med ideen om eventyrlandet. Den rige onkel derovre som kørte i sit store dollargrin, pakkerne med lækkerier og smart tøj der blev sendt til os stakkels slægtninge i Europa, der havde lidt så store afsavn under 2. verdenskrig, og ikke mindst filmene fra Hollywood, som vi unger sad og slugte på de billige første rækker i Rådhusteatret hver søndag eftermiddag.

Også i dag fylder USA meget i bevidstheden – på godt og ondt – selvom jeg aldrig selv har været derovre. Det er nemt at erklære sig enig med dem, der siger, at McDonalds, CocaCola, Levis og Nike fylder for meget i verden omkring os, og med dem der mener, at det er for meget med amerikansk imperialisme i det hele taget. Men uanset hvordan så var det så opløftende og gav et håb om bedre tider, da ham her blev valgt til præsident:

Og oven i vores egen kulturelle bagage har vi danskere jo desuden jazzen, rockmusikken, filmene og mange andre positive ting fra USA. Fra min tid som indvandrerlærer husker jeg også den velvillighed og åbenhed, som prægede de amerikanere, som jeg fra tid til anden havde i klassen, og som absolut var en gevinst i undervisningen, så fra min side skal der her og nu lyde følgende tribute to the USA:

Flere emner der begynder med ‘U’ her.

3 thoughts on “USA

  1. Ja USA var nok “det forgjettede land” for mange! Også i min familie! Min mor hadde en onkel som faktisk ble prest der . Og fremdeles er det slektninger der som vi har kontakt med.-Margit-

  2. USA er kontrasternes land – og et godt U-valg. Hvis du nogensinde får tid og lyst, kan jeg kun anbefale, at du tager en tur derover og oplever det selv.
    De kan noget med natur derovre, som er ret enestående.
    Til gengæld har jeg det rigtig, rigtig svært med Frank Sinatra 😉

Skriv et svar

