Hvem tror på telepati??

Ikke min husbond. Men jeg selv tror fuldt og fast på tankeoverføring som en realitet efter et livslangt ægteskab, hvor jeg så ofte har oplevet, at Finn og jeg næsten samtidig har tænkt på nøjagtigt det samme. Det kan dreje sig om et begreb, en oplevelse, et navn, alt muligt. Finn er så rationelt indstillet, at han som regel har nogle bortforklaringer, der lyder mere usandsynlige, end at tankeoverføring faktisk har fundet sted.

Men her til morgen kom han til kort med sine sædvanlige rationelle bortforklaringer. Det var lige før vores sædvanlige stå-op-tidspunkt ved 8-tiden, hvor jeg lå og tænkte på, at jeg skulle finde på et emne, der begynder med ‘Q’ til ABC-bloglegen på nettet, som jeg deltager i, og det er jo lidt svært at finde et passende emne, der begynder med Q. Jeg tænkte lidt på Quasimodo, navnet på Klokkeren fra Notre Dame, og kom så til at tænke på emnet, jeg skrev om sidste gang, vi var nået til ‘Q, nemlig sangen ‘Que Sera Sera’, som Doris Day sang i filmen ‘Manden der vidste for meget’ med hende og James Stewart i hovedrollerne, og jeg lå faktisk og nynnede sangen indvendig for mig selv.

Lidt efter vågner Finn, strækker sig og siger: ”Jeg drømte om Doris Day, og jeg har fået den her melodi i hovedet.” Og så  begynder han at nynne ‘Que Sera Sera’.

Det lader til, at han er ved at komme over på mit hold og tro på, at tankeoverføring faktisk kan finde sted.

Her er et billede af Doris Day fra filmen:

10 thoughts on “Hvem tror på telepati??

  1. Det var dog en munter historie. Jeg kender godt dette med tankeoverføring i den forstand du skriver om først, men ikke den sidste. Jeg tror at det har at gøre med samme associationer efterhånden som man kender hinanden og er i samme situationer. Men sådan er det jo ikke når man sover. Her er der et meget fint eksempel at hjernen er virksom trods sovende tilstand – eller var der måske tale om den hypnagoge tilstand (overgangen mellem søvn og vågen), hvor man ikke er klar over påvirkningen som imidlertid er der. Men det er fint at kalde det tankeoverføring.

      • Niels Bohr havde en hestesko hængende over døren til sit sommerhus. En ven sagde til ham: ‘Du tror da vel ikke på, at den kan beskytte dig mod ulykker?’ ‘Nej, sagde Niels Bohr, ‘men den virker.’

  2. Hihi.. ja måske tankeoverføring eller et indgående kendskab til hinanden efter mange års samliv.. Er du helt sikker på du ikke nynnede højt og han lige nåede at høre det sidst i sin søvn.. 🙂
    Uanset hvad så er det er flot q indlæg..

  3. Jeg forstår godt din følelse. Når jeg hører et menneske tale, synes jeg også at jeg kan regne ud – eller føle – hvad de tænker, og jeg har opdaget at det som regel passer. Men det er sindssygt skræmmende, at man kan det, når man ikke har fået “vejledning i brug”. Du kan også fornemme at når du selv siger noget, så kan alle gætte, hvad der ligger bagved, og det kan så igen hænge sammen med at man ikke er så bevidst om kropssprog, som jo supplerer det talte budskab med nogle “signaler”, der er meget tydelige. Det er noget, som mødre eller rare lærere må lære deres børn 🙂

Skriv et svar

