Aalholm og Aarestrup

Bente og Rufus hedder en fantastisk smuk børnebog for de små, som jeg fandt blandt bøgerne fra Finns barndomshjem. Bogen er skrevet og illustreret af Suzanne Lassen og handler om hendes to-årige datter Bente og Grand Danois hunden Rufus’s oplevelser under julebesøget hos morfar på Aalholm Slot (som stadig staves med dobbelt A, selvom Århus nu opgiver bolle-Å og fremover skal staves Aarhus).

Bente og Rufus følger efter morfar op i det mørke tårnværelse for at hente de store sølvkandelabre til julebordet. Han bemærker dem ikke, og ved en fejltagelse bliver de låst inde i tårnkammeret.

Her får de både en hyggelig stund sammen med en stor musefamilie og skræmmer en tyv bort, som prøver at trænge ind  for at stjæle gårdens sølvtøj.

Ti sidst får hushovmesteren Oskar og Bentes to store brødre dog øje på, at der er lys i tårnkammeret og kommer op og låser Bente og Rufus ud, og det hele ender lykkeligt med en dejlig juleaften på slottet.

Da jeg søgte på nettet om bogen fandt jeg ud af – mærkeligt nok på en hundeside om Grand Danois hunde og specifikt om hunden Rufus – at Suzanne Lassen selv er vokset op på Aalholm. Hun blev senere blev gift med godsejeren på Bækkeskov ved Præstø og fik to sønner Anders og Frans og den yngste datter Bente, som var hovedperson i de børnebøger hun skrev og illustrerede.  Hun skrev flere børnebøger om Bente og hendes oplevelser, og i hvert fald bogen om Bente og Rufus må have været almindeligt kendt i 1930’erne , for Bente, som i dag er en gammel dame, beretter at hendes klassekammerater i skolen drillede hende ved at spørge: Hvor er Rufus henne?

Foruden Bente-bøgerne har Suzanne Lassen også skrevet en bog om sin ældste søn Anders Lassen, som var soldat i den britiske hær under 2. Verdenskrig, og som døde i kamp ved Commacho, Italien i april 1945, 24 år gammel. Han modtog som den eneste udlænding i 2. verdenskrig Victoriakorset, som er den højeste britiske hædersbevisning for heltemod.

Jo, man kan finde mange spændende livshistorier på nettet.

Da vi selv boede på Falster, besøgte vi flere gange Aalholm slot og den nærliggende by Nysted, en lille idyllisk, søvnig købstad, hvorfra man over en bro kunne spadsere over i Aalholms park. Nysted er bl.a. kendt for, at digteren Emil Aarestrup boede og praktiserede som læge her i en stor del af sit liv. Han levede fra 1800-1856 og huskes fra sine romantiske og vemodige digte:

Hold fastere omkring mig
Med dine runde Arme;
Hold fast, imens dit Hjerte
Endnu har Blod og Varme.

Om lidt, saa er vi skilt ad
Som Bærrene paa Hækken;
Om lidt, er vi forsvundne,
som Boblerne i Bækken.

——————————————

Der er en trolddom på din læbe,
der er en afgrund i dit blik,
der er i lyden af din stemme
en drøms ætheriske musik.

Der er en klarhed på din pande,
der er et mørke i dit hår,
der er en strøm af blomsterånde
omkring dig, hvor du står og går.

Der er en skat af evig visdom
i smilehullet på din kind,
der er en brønd, en sundhedskilde
for alle hjerter i dit sind.

Der er en verden i dit indre,
en sværmerisk, kaotisk vår,
som jeg umulig kan forglemme,
som jeg tilbeder og forstår.

Emil Aarestrups hus rummer i dag Aarestrup-museet, hvorfra man kan se over til Aalholm Slot.

 

10 thoughts on “Aalholm og Aarestrup

  1. Dette er spennende fordi det i Norge viser seg at klassiske barnebøker ikke selger for tiden.
    Jeg, i min alder, setter stor pris på disse, men dagens barn kjenner seg ikke igjen i en verden uten mobiltelefoner, TV og PC.

  2. For en fantastisk flott illustrert barnebok. Om ikke dette øker leselysten, så vet ikke jeg!

    Takk for denne gang! Det har vært kjekt å bli kjent med så mange nye bloggere og også blogger fra Danmark og Sverige!! Jeg stikker nok innom ved andre anledninger også – og pass på!!! Det kommer nok nye utfordringer på bloggen min fremover;)

  3. Jeg er dansker, har i 40 aar vaeret gift med en hollaender og boet i Holland. Jeg har et mishandlet exemplar af Bente og Rufus som jeg selv fik i julegave da jeg var 5 aar gammel. I dag tager jeg den med til restauration saa den kan blive fin igen til i april naeste aar, naar mit aeldste barnebarn Bente skal konfirmeres. Det bliver man 2 gange i Holland: foerste gang paa syvaarstiden og anden gang naar man er 13. Jeg er sikker paa at hun bliver meget glad for de.

Skriv et svar

