Æbler

Jeg er sikkert ikke den eneste, der skriver om æbler her under Æ i ABC-bloggen, for æblesæsonen topper jo lige nu. Desuden er jeg vild med æbler og kunne spise æbler dagen lang, hvis ikke jeg fik ondt i maven af alle de æbler. I min nuværende have har jeg desværre kun ét æbletræ, nemlig et med røde pigeoner, og de er jo flotte med deres røde farve, holder sig godt i en kølig kælder og kan bruges til jul som pynt på juletræet og i vinduerne.

De smager også godt både in natura og kogt som mos. Igår fik vi æblekage til teen, bestående af æblemos, makroner, nødder og flødeskum. Den smagte supergodt.

I mit livs forskellige haver har der været mange slags æbletræer. I haven i Jonstrup Vang var der to træer med Guldborg æbler. Uhm, et herligt tidligt æble. Der var også Ingrid Marie og Belle de Boskop, som begge kunne holde sig i kælderen til langt hen på vinteren. Belle de Boskop er et glimrende madæble, som egner sig til både desserter og til karryretter, æbleflæsk m.m.

Sidenhen boede vi to steder på Sydsjælland. I haven til det ene sted, en gård mellem Næstved og Præstø, voksede der et træ med dejlige gule Filippa-æbler, som har en særlig karakteristisk smag, og desuden var der et træ med en æblesort, som smagte himmelsk, men som ingen kunne fortælle os hvad hed. En dag dukkede der imidlertid en mand op, som fortalte at han havde boet på gården i sin ungdom og gerne ville have lov til at skære en podekvist af et æbletræ i vores have. Det viste sig nu, at det omtalte æble hed Danziger Kant og ifølge ham skulle være et særligt sjældent æble, som kun voksede meget få steder i Danmark, bl.a. på Gråsten Slot. Nu bagefter ærgrer jeg mig selvfølgelig over, at jeg ikke selv har bragt podekviste fra dette træ med videre til mine senere haver.

I haven til vores næste bolig på Sydsjælland, ude på Knudshoved Odde vest for Vordingborg, voksede der to træer med Skovfoged-æbler. Dette er et meget tidligt æble og flot rødt, men det bliver desværre meget hurtigt melet.

I haven til vores efterfølgende bolig, et bondehus på Falster, voksede der foruden et træ med Ingrid Marie æbler til min store glæde et træ med et af mine topfavoritter, Rød Ananas, og det gav simpelthen så mange æbler, at jeg  i sæsonen kunne forsyne kollegerne på lærerværelset med masser af æbler.

I min farmors have på Blikshøjgård i Vorning, Østjylland voksede der et stort træ med små, rødstribede sommeræbler, som var meget velsmagende og gule i kødet. Jeg har aldrig truffet på dem siden og kender ikke deres rigtige navn. Farmor kaldte dem ‘Skårgil’ æbler. Jeg har prøvet at lokalisere dem her på Pometetets hjemmeside men uden resultat. Hvis navnet tænder et lys hos nogen, så sig endelig til.

An apple a day keeps the doctor awayif you can hit him!