Palindromer

Ole Stig Andersen, sprogmenneske og gammel, garvet indvandrerlærer som mig selv, bestyrer hjemmesiden http://sprogmuseet.dk/ Her findes der en side om palindromer, som er ord og sætninger der staves ens forfra og bagfra. F.eks. ‘Jakob masserede deres sambo Kaj’.

Den palindromitisramte Krister opstod i 1995 under matematikforelæsningerne på Aarhus Universitet, hvor to venner Kristian og Jakob morede sig med at lave palindromer, som de nu har udgivet med illustrationer i ovennævnte  bog.

 Jeg har selv forsøgt mig, men desværre uden større held, så jeg  har i stedet fundet nogle sjove eksempler på nettet:

‘Vi ser gammel lemlæstet sæl mellem magre siv’

‘Gider du pudre dig?’

‘Knud Nissen gav Agnes sin dunk’

‘Regitse i Lima fnisede da baronesse Nora badede sin families tiger’

‘Trolde med lort’

‘Vær dog god ræv’.

Så har du talent for det, er der rige muligheder for at forlyste sig med at lave palindromer på en mørk vinteraften.

Se flere interessante blogindlæg på ABC-bloggen, som har hjemsted i Bergen, Norge.

8 thoughts on “Palindromer

  1. Jeg simpelten elsker slik “sprogets matematikk”.
    Det har seg nu slik:
    Mine viv heter Anna,
    og da er det jo på en måte en enkel start, om man vil inn på disse sprogets veier.

    Tusen takk for dette innlegg og de eksempler du med oss deler.

Skriv et svar

