Nyopgravet og nyplukket

Nej, jeg har hverken kartofler, gulerødder, ærter eller jordbær i haven, men jeg kender et sted, hvor jeg kan købe det lige fra jorden, og at spise de nye grøntsager bare kogt og uden dikkedarer og jordbærrene med en klat is til er jo en himmerigsmundfuld i sig selv.

I aften bliver kartoflerne lavet efter Kjeld Koplevs opskrift som følger:

Hver person får sin lille pakke med bagte kartofler. På et stykke bagepapir lægges en passende portion små kartofler, hvor skindet bare lige er gnedet af med fingrene. Oveni lægges en lille klat smør og en dildkvist, og der drysses med lidt salt. Her i huset bruger vi sydesalt, som smager supergodt og fremstilles på enten Læsø eller i Mariager. Papiret pakkes omkring kartoflerne, og de bages på den midterste rist i ovnen ved 200 grader i ca. 45 minutter. Kan serveres sammen med hvad som helst. Her i huset spises de i aften sammen med en god humus.

De nye ærter og gulerødder skal vi have i morgen på samme måde som min mor lavede grønærter. Gulerødderne skæres i små stykker og koges i 5 minutter, ærterne kommes i og det hele koges i yderligere 5 minutter. I mellemtiden æltes smør og mel sammen til en smørbolle, som kommes i gryden som jævning. Til sidst drysses lidt salt og masser af fintklippet persille i retten. Mor serverede den tit sammen medd frikadeller. Her i huset spiser vi ikke så meget kød, så det bliver nok sammen med et stykke stegt laks.

Velbekomme og fortsat god sommer alle jer på ABC-bloggen samt alle andre!

5 thoughts on “Nyopgravet og nyplukket

  1. Uhm, det lyder lækkert med de nyopgravede og nyplukkede grøntsager! Vi køber også tit friske varer i en gårdbutik eller fra vejsiden. Jeg må prøve Koplevs opskrift og bage de nye kartofler, som han og du anbefaler 🙂

  2. Dejligt billede og god ide med nye kartofler på den måde – men jeg vil ikke tænde for ovnen i denne varme (med mindre jeg får vand i haveslangen så jeg kan overrisle huset …)

Skriv et svar

