Margrethe

Bogstavet i denne uge er M som i Michael. Det hed min dejlige far, og en af mine søde nevøer hedder også Mikael. Begge var/er desuden musikere. Med M begynder også navnet Margrethe, og straks kommer jeg  til at tænke på dronning Margrethe, selvom der også er et et par markante danske politikere, der hedder Margrethe, nemlig damerne Vestager og Auken, men ellers er der ikke mange, der hedder Margrete i dag. Grethe, som jo er en afledning af Margrethe, var der derimod mange af  i min generation. Min svigerinde hedder Grethe, og det samme gjorde tidligere studiekammerater og kolleger.  Mange danske småpiger blev opkaldt efter prinsesse Margrethe, som blev født  lige efter at Danmark blev besat af Tyskland i april 1940, og hun blev hurtigt et symbol på nationale følelser. Alle små piger skulle have samme frisure som hende, en prinsessekrølle, og man kunne også få hende som påklædningsdukke. Jeg selv havde både en prinsessekrølle og  flere udgaver af hende som påklædningsdukke.

 

Margrethe har været regerende dronning i Danmark i snart 40 år, og i år fyldte hun 70.  Når folk engang imellem bliver spurgt, om man skal afskaffe kongedømmet til fordel for en republik, er svaret ofte, at så længe man har en regent af det format, er der ikke grund til at beskæftige sig med det spørgsmål, og der er da vist heller ikke mange danskere, der seriøst går ind for at afskaffe monarkiet.

Men hun er egentlig også noget af et unikum, vores dronning. Hun tiltrækker sig opmærksomheden, når hun indvier broer og inspicerer militæret iført halsbrækkende stilethæle og sjove hatte , eller når hun brillerer til fester i stort festskrud i pangfarver, og hun er sikkert en god reklame for Danmark.

 

Som et ekstra plus eller rettere som noget meget betydningsfuldt er hun kreativ og intelligent og har en stor viden inden for f.eks. kunst, litteratur, historie og arkæologi.

Efter sigende går hun engang imellem afsides og tager sig en smøg, og det skulle være et specielt egyptisk cigaretmærke, der er så stærkt, at selv en sømand ville blive svimmel.

Hun kan også godt lide hunde og det festlige liv.

Så jo, jeg er fan af Margrethe og indtil videre tilhænger af monarkiet.

Vil du se flere blog-emner, der begynder med M, kan du finde dem på ABC-Bloggen.

2 thoughts on “Margrethe

  1. Jeg vil gerne meddele, at jeg er stor fan af kongehuset. Margrethe har gjort det godt som dronning. Men hendes gemal prins Henrik har også tjent Danmark godt især i forhold til erhvervslivet. Desværre er hans indsats ikke blevet bedømt retfærdigt. Visse dele af både den danske befolkning, men ikke mindst pressen har været ualmindelig hårde ved ham. Men han er en ualmindelig spændende og interessant personlighed.
    Jeg har lige læst den nye biografi om prinsgemalen. Den er så spændende
    at man ikke kan lægge den fra sig igen.

Skriv et svar

