Kar til udendørs bad

24. Juni 2010

Jeg elsker skønne haver. Nu er det jo ikke H som i have, det drejer sig om denne gang i ABC-Bloggen, men K . Jeg vil alligevel starte med at fortælle om et par dejlige haver, jeg har været i fornylig. Den ene er haven til en gammel gård, hvor jeg var til Skt.Hans-fest i går aftes. Haven er karakteriseret ved et labyrintagtigt mønster af klippede bøgehække, og i de forskellige ‘lommer’ står der sjældne og smukke blomster og buske. Her er der en såkaldt viburnum, som er i slægt med Snebold-busken, som jeg husker fra bedstemors have, hvor den vældede ud over hækken omkring haven.

Længere nede i haven var dronningebusken begyndt at springe ud:

For nogle dage siden var jeg med sprogskolen på udflugt til Mariager, og her startede vi med kaffe og blødt brød i en kollegas vidunderlige have,  før vi fortsatte mod turens øvrige mål. Et af målene var Hohøj. På Natur og Miljøsiden på Århus Amts hjemmeside beskrives Hohøj således:

“Interesseområdet er af stor landskabelig, æstetisk og ikke mindst rekreativ værdi. Fra toppen af Hohøj er der storslået udsigt over Mariager Fjord.

Det stærkt kuperede randmorænelandskab er ikke alene af geologisk værdi. Den kalkrige jordbund giver grobund for en del sjældne planter, hvoraf nogle endog er fredede.

Hohøj ligger i det fredede område Alstrup Krat. På toppen af randmorænen ligger en 12 meter høj gravhøj fra bronzealderen. Gravhøjen er over 70 meter i diameter og har derfor status af landets største gravhøj. I nærheden af bronzealderhøjen har der ligget en jernalderboplads. Området har tilmed betydelige historiske og kulturhistoriske værdier.”

På den anden side af vejen inde midt i skoven ligger kollegaens lækre bjælkehus på toppen af en lille bakke i det kuperede terræn. Haven skråner nedad  og går ud i ét med skoven til alle sider.

Og som noget helt specielt, og det er her at K kommer ind i billedet, står der et kar til udendørs badning midt i haven. Der er vandhane og brændeovn installeret i karret, så man kan opvarme vandet og sidde her og hygge sig i sit udendørs badekar hele året rundt.

7 thoughts on “Kar til udendørs bad

  1. Härliga bilder!
    Tänk om man hade ett sådant badkar, det skulle vara mysigt 🙂 Men nu får jag hålla tillgodo med det som finns i min lägenhet 🙂
    Trevlig midsommar!

  2. Åh, det er et af de såkaldte “vildmarksbade”. Sådan et har jeg aldrig prøvet, men jeg kunne egentlig godt se fidusen, hvis man har en stor grund og langt til naboerne. 😉

  3. Hvor er det spændende med et udendørs bad, hvor man kan opvarme vandet. Her i vores kvarter er der flere, der har en udendørs bruser – det ville jeg nok nøjes med. Sikke dejlige billeder du viser!

Skriv et svar

