Dostojevskij, Larsson og russiske pandekager

3. April 2010

Langfredag er en stille dag. Det var den også her i huset med lidt (meget lidt) husarbejde, Dostojevskij-læsning og som aftenunderholdning film hentet fra TDC. Vi havde glædet os til at se 3. del af Millenium-serien Luftkastellet der blev sprængt, og den svarede også helt til forventningerne. Spændende figur hende Lisbet Salander, en slags moderne udgave af Pippi Langstrømpe, som kan klare alle udfordringer i denne verden. 

Dostojevskij inspirerede os til russisk mad, nemlig blinis. Dem havde jeg aldrig prøvet at lave før, men det bliver ikke sidste gang, for det er virkelig en lækkerbid. Desværre var jeg så optaget af opgaven, at jeg glemte at tage et foto. Men her er opskriften til 2 personer:

100 g mel, 1 tsk. bagepulver 1 dl mælk og 2 sammenpiskede æg piskes godt sammen til en tyk, jævn grød, som får lov til at hvile i køleskabet 15 min. En god klat smør brunes på panden og små klatter dej lægges på panden med en spiseske. De gennemsteges pænt lysebrune på begge sider. Anbring på hver af pandekagerne en god klat creme fraiche 18 rørt op med masser af purløg, tykke strimler røget laks eller stenbiderrogn og drys med fintklippet rødløg. Skal det være helt korrekt, skal der boghvede i dejen og tilbehøret skal være rigtig kaviar og sur fløde, men boghvede fandtes ikke i huset og husholdningsbudgettet rækker ikke til kaviar.  Erstatningen var helt fin.

Udgivet af

Anna Maries Skriveblok

Pensioneret indvandrerlærer, oversætter. Interesser: Bøger, film, katte, mennesker, eksistens, mad, yoga, meditation, sundhed, natur, historie, Randers og omegn.

En tanke om “Dostojevskij, Larsson og russiske pandekager”

  1. Jeg glæder mig til at se Luftkastellet der blev sprængt – den har vi endnu ikke set. Ja, en moderne Pippi Langstrømpe er et fint udtryk for med Lisbet Salander.

Skriv en kommentar