Fra min grønne ungdom 1.

Der skal engang imellem ryddes op i skuffer og skabe, men hvordan får jeg f.eks. bragt orden i alle de smykker, jeg har samlet gennem et langt liv, og som ligger hulter til bulter i nogle æsker. Og skam få mig, i dag bruger jeg kun nogle få af dem. Jeg må vist til at bruge smykker igen. Her er f.eks. nogle af de ældste smykker i samlingen, købt for de første rigtige penge jeg tjente, altså bortset fra dem jeg i gymnasietiden tjente ved at plukke jordbær .

Efter studentereksamen vidste jeg nemlig ikke rigtig, hvad jeg skulle. Jeg havde så småt tænkt på seminariet, men var ikke kommet videre i mine overvejelser, så derfor skaffede min far mig et job som lærervikar i en lille landsbyskole uden for Randers. Også dengang for et halvt århundrede siden var der lærermangel, så man kunne bruge alle mulige personager som vikarer, også en 19-årig totalt uegnet nybagt student som mig. Det gik da heller ikke særlig godt i mit nye job. Jeg havde mildt sagt svært ved at styre ungerne, især de store klasser, som næsten var lige så gamle som mig.

Men jeg kom jo pludselig til penge og investerede straks en masse i smart tøj. Min farmor tilrådede mig fornuftigvis til ikke straks at formøble hele formuen. Hun grinede så hele maven hoppede, da jeg beroligede hende med, at det gjorde jeg skam heller ikke, jeg havde ikke købt et eneste møbel.

Derimod havde jeg købt noget inventar på en dødsboauktion til den lille toværelseslejlighed, jeg havde fået stillet til rådighed i gavlen af lærerboligen.

Også et skab havde jeg fået tiltusket mig af en af familiens venner, så  selv om jobbet ikke var den store succes, frydede jeg mig over nu at bo i egen lejlighed.

Efter et halvt år gik det endelig op for mig, at jobbet ikke rigtigt var noget for mig, så jeg sagde op hos den flinke førstelærer og forlod Jylland og rejste til København.

2 thoughts on “Fra min grønne ungdom 1.

  1. Det var dejligt at læse om din ungdom! Klassebilledet, du viser, ligner fuldstændig min 1. klasse – men det var nok tidens mode 🙂 Blev du lærer Anna Marie?

Skriv et svar

