Fra den litterære front

Bøger er livets salt, så det er nødvendigt altid at have gang i en bog. Sådan har jeg altid haft det, for jeg er født bogorm. Mit forbrug af bøger er stort, så der ryger både skidt og kanel med i købet.  Dog livet er for kort til for meget skidt, så hvis interessen ikke er fanget efter 20-40 sider, lægges bogen pænt til side. Duer ikke – også selvom den prises højt af eksperterne. Jeg har det med bøger som med musik. Det er ikke så meget genren, der bestemmer, hvad jeg kan lide. Når det drejer sig om bøger er det historien og ikke mindst sproget, der er afgørende, og hvis sproget virkelig klinger, er selve historien næsten underordnet.

For år tilbage var jeg Karen Blixen-tosset. Jeg kunne næsten Karen Blixens forfatterskab udenad og læste alle de bøger, der blev skrevet om hende. Finn drillede mig med, at jeg var i stand til at gøre rede for Karen Blixens købmandsregninger. Ikke sjovt, syntes jeg dengang. Nu har jeg ikke beskæftiget mig med Blixen i flere år. Besættelsen er sat på standby, men en skønne dag tager jeg med fornyet energi og et andet livsperspektiv helt sikkert igen fat på Karen Blixen. Bøgerne står og venter her i reolen.

De seneste bøger, jeg har læst er amerikanske og kan anbefales:

Paul Auster: Moon Palace
Paul Auster: Usynlig (hans seneste)
Douglas Coupland: Tyggegummityven (hans seneste på dansk).

One thought on “Fra den litterære front

  1. DR har et stykke tid haft Karen Blixens skæbnefortællinger liggende til fri download, lige til iPod’en. Troede ikke BLixen var for mig, men arvede så nogle bøger og det er skægt at gå ind i hendes univers, som jo ganske tydeligt er en anden tid, men slet ikke så fjern endog.

Skriv et svar

