Stilleben

20. oktober 2009

Dejligt efterårsvejr i dag. Uden for vinduet kan jeg se birketræets gyldne løv mod den disede blå himmel og duerne der kappes om en plads i toppen af lysmasten. Lige et vejr til at gå i gang med at pudse vinduer og fjerne visne planter fra krukkerne på terrassen. Men det bliver nu ikke i dag, for jeg er lige faldet i Middlemarch, dette kæmpeværk af en roman fra midten af 1800-tallet af George Eliot, som faktisk var en kvinde , der hed Mary Ann Evans og skrev sine romaner under pseudonym, vel sagtens fordi det var vanskeligt for ikke at sige umuligt på den tid at få udgivet bøger, hvis man var kvinde. I dag  betragtes den som en af de store klassikere i engelsk litteratur. Jeg har ikke læst den før, selvom jeg er en stor fan af andre kvindelige forfattere fra samme tid, Jane Austen og søstrene Bronté og fra begyndelsen af 1900-tallet også Virginia Woolf, men jeg er allerede indfanget af Middlemarch, selv om det ikke er hu-hej læsning ligesom i Da Vinci Mysteriet og andre krimier, hvor det går over stok og sten og man næsten ikke kan lægge bogen fra sig, før man er færdig. Nej, her bliver man langsomt inddraget  i personernes psykologi og det sociale liv i 1800-tallets engelske provins og kan samtidig hele vejen fryde sig over bogens sprog og stil.

0081

Men det vil tage sin tid at komme igennem  næsten 1000 siders engelsk provinsliv for 150 siden, så undervejs vil der nok alligevel snige sig en god krimi ind.

2 thoughts on “Stilleben

  1. Ih, hvor lyder det spændende – jeg har kun hørt om den, men aldrig fået den læst. Det får jeg lyst til nu, hvor du fortæller. Jeg har været meget glad for at læse søstrene Bronté og at lære den epoke at kende.

Skriv et svar

