Hele verden på en sølvbakke

6. oktober 2009

Jeg behøver bare at sætte mig ind i bilen og køre de 14 km ind til Sprogcenter Randers for at få præsenteret hele verden på en sølvbakke.  I klassen i dag havde jeg fornøjelsen at møde mennesker fra Polen, Brasilien, Congo, Iran, Tyrkiet, Ungarn, Thailand, Sri Lanka, Litauen, Rusland og Rumænien. Det er enten flygtninge, familiesammenførte, folk der er blevet gift med danskere eller kommet til landet for at arbejde, som går på sprogskolen for at lære dansk og  lære om danske samfundsforhold. Som regel er det en motiveret og livlig gruppe mennesker, jeg møder, når jeg kommer ind i klassen. Fra dag ét taler vi kun dansk , og når det som i dag er en begynderklasse med et meget begrænset ordforråd, opstår der ofte pudsige situationer, når vi må bruge kropssprog og mange fagter for at forstå hinanden, så der grines meget. Det er et afvekslende job at være indvandrerlærer og udfordrende at skulle formidle dansk sprog og kultur. Samtidig er det lærerigt, og man får gjort op med alle sine fordomme, når man skal forholde sig til så mange mennesker med vidt forskellig baggrund.

2 thoughts on “Hele verden på en sølvbakke

  1. Det er dejligt at høre din positive beretning, og jeg fornemmer din glæde over stadig at bidrage lidt til samfundet.
    Kh Marianne

  2. Nu er det jo et sjovt og afvekslende bidrag til samfundet, Marianne. Det må endelig ikke blive for meget – sådan ca. 2-3 gange om måneden. Jeg sætter stor pris på min pensionistfrihed.
    Kh AnnaMarie

Skriv et svar

