Tidens tand

Min mor og en af mine søstre er født med det flotteste, hvideste  og sundeste tandsæt man kan tænke sig. Da mor var stor pige blev hun i skolen ude på landet drillet med, at hun havde slugt et klaver og glemt at spytte tangenterne ud. Det var i en tidsalder, hvor et par af hendes skoleveninder i forbindelse med deres konfirmation fik trukket tænderne ud og erstattet af forlorne. Og min søster hun sidder i dag bag flygelet og spiller på tangenterne og smiler sit tandpastasmil og charmerer publikum.

Noget ganske andet med stakkels mig. Som barn fik jeg rådne mælketænder. Hvorfor det gik sådan har jeg aldrig fundet ud af, for hvad den øvrige krop angår er jeg  vistnok kernesund. Da jeg var 5, rev tandlægen i Hobro, en værre slagter, tandstumperne ud uden bedøvelse, og siden da har de tænder, der voksede ud tilsyneladende været ganske pæne. Jeg siger tilsyneladende, for i årevis har diverse tandlæger ud over at skræmme mig fra vid og sans kostet mig en formue med deres bestandige påvisninger af, at den og den tand trænger til krone – hvilket jo koster kassen her til lands. Så – og det er der jeg vil hen: hvorfor i alverden kan det offentlige dog ikke yde noget mere til tandbehandling?

Finn og jeg er lige kommet hjem fra en tandlæge i Århus, som ifølge internettet skulle være en af de billigste i landet. Normalt plejer vi at gå til tandlæge i Flensborg hvert halve år, men da så Finns tand knækkede lige efter at vi havde været der sidst, besluttede vi os til den kortere tur til Århus. Det er nu et spørgsmål, om vi i fremtiden skal tage til  tandlæge i Århus eller tage den lange tur til Flensborg.

I Tyskland er tandbehandling dækket af sygesikringen, så måske er det derfor, at der er en mere afslappet stemning i tandklinikken. Tandlægen dernede er uddannet i Århus, taler flydende dansk og har klinik på en hyggelig brolagt gyde lige bag den gamle kirke i midten af Flensborg. Tandbehandlingen sker lynhurtigt, han har det allermest moderne apparatur, og han laver det skal laves her og nu og nichts weiter til halv pris sammenlignet med en normal dansk tandlæge og næsten allerbedst – min tandlægeskræk er væk, slagteren i Hobro overvundet. Det bliver nok også Flensborg næste gang!

P.S.

Jeg var lige ved at glemme at stille 100 dollar spørgsmålet: Hvorfor har tamiler aldrig huller i tænderne? Og hvordan ved jeg så det?  Jo sagen er den, at jeg i slutningen af 80´erne  på sprogskolen i Nykøbing Falster havde en klasse på 10-12 tamilske mænd i alderen 20-30 år. Vi snakker om meget i sådan en klasse, hvor man skal lære dansk og orienteres om det danske samfund, så en dag drejede det sig om tandlægebesøg. Det viste sig til min store undren, at tandlæger var ukendt land for dem, og at ingen af dem havde så meget som en eneste fyldning i deres kridhvide tænder. Jeg må med bøjet hoved indrømme, at jeg fik lov til at kigge efter. Det samme har gjaldt alle andre tamiler, jeg i tidens løb har haft i klasserne. Er det noget genetisk bestemt eller skyldes det deres kost, der f.eks. indeholder meget chili? Eller er det fordi vi her i Vesten spiser meget slik? Eller hvordan hænger det sammen?

3 thoughts on “Tidens tand

  1. Jeg er årgang 32, og har haft store problemer med mine tænder. De har kostet mange penge og mange smerter. Havde en del år min veninde til tandlæge, og hun forsøgte at skåne mig for store regninger, hvilket har givet bagslag. Jeg fatter ikke, at man kan gå til læge i tide og utide uden at det koster een penge, men at gå til tandlæge er urimeligt dyrt!!! Hvis jeg var yngre ville jeg gå ind i politik og kæmpe for tandbehandling på lige fod med anden sygdom.
    Tak for din dejlige blog.
    Marianne

  2. Dejligt at nogen læser min blog. Jeg orker heller ikke at gå ind i sagen politisk, selv om man burde.
    Kh
    Anna Marie

Skriv et svar

