Slægtsbogen

30. august 2009

Jeg plejer at skrive en liste over alle de ting, der skal gøres, og jeg føler mig altid lidt mere rolig, når bare en sag er nedfældet på papiret, for så er den i det mindste ikke gået i glemmebogen, men med skam at melde er der flere sager, som har stået på sedlen i alt for lang tid, uden at jeg er kommet videre med dem.  En af dem er den slægtsbog over min fars familie, som ligger her på bordet, og som jeg har planer om at tage under armen og bringe ud til det egnsarkiv, hvor familien hører til. Den er lavet af et fjernt familiemedlem for 20-30 år siden, og hverken jeg selv eller andre i familien orker vist at føre den up to date, men i det mindste fortjener en kopi af den at blive opbevaret i et arkiv for eftertiden.

Familien kan føres tilbage til omkring 1700, hvor den fjerne forfader var fæstebonde under Tjele gods. Det var her Marie Grubbe havde hjemme, hun hvis usædvanlige livshistorie er beskrevet i litteraturen af både Holberg, Blicher og I.P. Jacobsen. Hun var adelsdame, opvokset på Tjele og gift flere gange, bl.a. med kongens uægte søn, Ulrik Frederik Gyldenløve, men forelskede sig i kusken Søren Sørenssøn og tilbragte resten af  livet sammen med ham som færgekone og smugkroholder i Borrehuset ved Grønsund på Falster. Søren  blev i 1711 idømt livsvarigt strafarbejde efter at have skudt en skipper i fuldskab. Marie sad herefter alene tilbage i Borrehuset, og det var på det tidspunkt at Holberg mødte hende, da han på en af sine rejser skulle færges over Grønsund. Hun døde i 1718 80 år gammel.

Tjele_hovedbygning

Det var her på Tjele i 1700-tallet, at mine forfædre  var fæstebønder. Som fæstebønder levede de et meget hårdt og fattigt liv, prisgivet tyranniske herremænd med hoveriarbejde på godset og tjeneste i landmilitsen. I 1788 kom loven om stavnsbåndets ophævelse, og fæstebønderne kunne herefter købe deres jord fri og blive uafhængige og selvstændige bønder. Det fortælles, at slægtsgården blev købt fri for en sum af 2.500 blankpudsede dalere.

De konkrete oplysninger i slægtsbogen stammer fra gamle kirkebøger og skifteprotokoller. Ved et dødsfald i 1776 kan man bl.a. læse, at følgende effekter gik i arv til en umyndig søn:

“1 ulden damaskes trøje med spurantknapper (?), 1 blå klædeskjortel, 1 kjole af samme stof med metalknapper, 1 collemankes (?) ditto med 14 små sølvknapper, 1 rød og blåstribet olmerdugsdyne, 1 par sorte læderbukser med 8 sølvknapper, 1 rød scarlagens natslag, 1 blåmalet kiste af fyr og 1 lidet hængeskab, 1 bæst eller penge 10 rld., 1 ko eller penge 8 rld., 1 beslagen vogn eller penge derfor”.

Utroligt at tænke på den forskel, der er mellem dengang og nu. Dengang gik en dyne i arv fra generation til generation.  I dag går man bare i Jysk, når dynen trænger til at blive udskiftet. Jeg husker farmors tunge olmerdugsdyner fra min barndom. Olmerdug var utroligt slidstærkt – og meget kradsende –  hjemmevævet betræk af hør og uld med striber i klare farver. Det kunne være meget smukt. Da min kreative faster for mange år siden skulle indrette sin bolig i et lille bondehus i landsbyen, hvor hun havde fået arbejde som hjemmesygeplejerske, anskaffede hun sig nogle stole hos en marskandiser og betrak dem med olmerdug fra farmors gamle dyner, og resultatet var meget flot.

 

Efter at have købt sig fri, udviklede livet for menneskene på Blikshøjgaard sig positivt i de kommende generationer. Mine forfædre var dygtige landmænd, som interesserede sig for nye dyrkningsmetoder og nye afgrøder, bl.a. roer, og en af dem var initiativtager til oprettelse af et andelsmejeri. Gården var i familiens eje , indtil den blev solgt i  1975. I dag er jorden lagt sammen med et storlandbrug, og bygningerne bruges til andet formål. Jeg har givet en mere udførlig beskrivelse af livet på gården i nogle barndomserindringer her.

2 thoughts on “Slægtsbogen

Skriv et svar

